Basın Ahlak İlkelerine uymaya söz vermiştir. Sitede yayınlanan yazılar ve yorumlardan yazarları sorumludur.
ARABESK.! KÜLTÜREL GECİKME... Arabesk; Maddi Kültür Öğeleri İle Manevi Kültür Öğeleri Arasında Meydana Gelen Boşluktur.
Türk Dil Kurumu, “Arap müziğini andıran, genellikle karamsarlığı konu
edinen bir müzik türü” olarak açıklıyor bu sözcüğü ama elbette bu kadarla
sınırlı değil; dahası var: Rivayet muhtelif. Radyolardaki alaturka yasağı sırasında, klasik
müzikten bunalanların istasyon arama düğmesini kıvırırken sevdikleri ve
kendilerine yakın hissettikleri Arap radyolarından bu müziğin yayıldığını
düşünenler de var, bunu, bir dönem ortalığı kaplayan Mısır filmlerinin kalıcı
arazı olarak bulanlar da. Seviliyor ya da sevilmiyor, ortası yok. Kaynağına
dair rivayetler, biraz da ona karşı alınacak tavırla şekilleniyor. Kuluçka dönemi bir yana, bu türle 60’ların sonunda tanıştık, 70’lerde
kendisiyle hemhal olduk. 80’lere doğru pop dâhil her şeyi etkisi altına aldı,
12 Eylül darbesi sonrasında zirveye çıktı. 90’larda kendi kabuğuna çekildi,
şimdi yeniden inşa ediliyor. Arabeske, ‘cumhuriyet tarihinin en uzun soluklu
türü demek yanlış olmayacak. Ehlileştirilmeye çalışılıyor. Şevval Sam, Işın Karaca gibiler
‘arabesk’ albüm yaparken Müslüm Gürses rock sularına çekiliyor. Pop ve rock’a
bulaşmış arabesk sosu da cabası! Artık büyük ‘yıldız’ yok, olanlar sermayeden
yiyor. Ancak bu, arabeskin bittiği anlamına gelmemeli: Form değiştirdi sadece;
etkisi sürüyor. Her an Hakan Taşıyan gibi ‘yeni’ bir yıldız çıkabilir. Genellikle mutsuzken. Turgut Özal’ın “koy bir kaset Semra, neşemizi
bulalım” cümlesinden sonra bir arabesk kaset dinlemesi sizi yanıltmasın;
neşelenmek için arabesk şarkılar dinlenmez. Bu durumu ‘hastalık’ olarak
nitelendirenler var; tartışmaların çıkış noktası bu. Bir şey içmek şart değil elbet. Genellikle alkollü içkiler tüketilir,
arabesk dinlerken ayran ya da çay içilmez. Rakı, ucuz şarap ve bira, tercih
edilen içkiler. Votka, viski gibi ‘pahalı’ içkiler ise en tercih
edilmeyenler. Hayır. İsyan da ettirir. Bu, genelde Allah’a ve insanı o hale getiren
kadere isyandır, bu anlamda karamsarlığı destekler ama arada (bilhassa
yoksulluğa ve işsizliğe karşı) ses yükseldiğinde, ‘devrimci’ söyleme taş
çıkartan dizeler de çıkar arabesk şarkılardan… Bu, yıllardır tartışılan bir şey. 80’lerde paneller ve açık oturumlar
düzenlenmişti bu mevzuda, şimdi sosyal medyada tartışılıyor. Bu satırların yazarına göre arabesk iyi
ama Fazıl Say’a ve onun gibi düşüwnenlere göre kötü. İyiliği/kötülüğü bir yana,
çok sevilen bir tür. Arabesk varoşlarda sevildi. Göçle büyük şehre gelen insanların
dertlerini anlatıyordu. Şehre çalışmaya gidenler, minibüslerdeki pikaplarda
arabeskçilerin 45’liklerini dinliyordu. O dönem buna istinaden ‘minibüs müziği’
denildi, öyle kaldı. Pek etkilemedi. TRT tek kanalken arabesk söyleyen şarkıcılar ekrana çıkamazdı. Ancak bu dönemde arabesk plaklar memleket sathında çok satıyordu. Bu yasağa rağmen, her yılbaşının ağır topu (bir lütuf gibi) Orhan Gencebay olurdu. Kibariye’nin “Kimbilir”le (üstelik arabeskin en ‘tu-kaka’ zamanında) bir yılbaşı gecesi TRT ekranlarında parladığını unutmayalım. Arabesk – devlet ilişkisi tuhaftı, 80’den sonra bu tuhaflık ortadan kalktı.
Fatih Bacak, Antalya – Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com, http://www.medyagunebakis.com/ – mail: okkesb61@gmail.com, https://twitter.com/okkesb – web: http://www.trabmarder.org,https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,-okkesb@telmar.net Fatih Bacak, Antalya – Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com Acıların Kadını’ sıfatını hak eden bir büyük yıldızdır. Pavyonda
yetişti, orada eşi tarafından öldürüldü. Yüzündeki kezzap yarasını saçlarıyla
kapatıyordu; aklımızdaki fotoğrafı budur. 24 yaşında şaibeli bir trafik kazasına kurban gittiğinde döneminin en
büyük isimlerindendi. Sadece “Dilek Taşı” değil, tüm şarkılarıyla kalpleri titretti.
Bilhassa 70’lerin sonunda en çok dinlenenlerdendi. Gecekonduları anlattığı şarkısıyla suçlanan ve hapse giren tek
arabeskçidir. Şarkılarında hep bir isyan var. Sadece dertlilerin değil,
yoksuların sesi oldu. İnşaat işçiliğinden ‘imparator’luğa uzanan hikâyesi hep çok ilgi
gördü. Çok güçlü, bunun için çok düşmanı var. Şarkılarından çok vukuatlarıyla
konuşulması bundandır. Bizden biri. Bunca sevilmesinin en büyük sebebi budur. Söyleyişinin
kusursuzluğu bilimsel olarak ispatlanmış durumda. Sadece Türkiye ’nin değil, Ortadoğu ’nun en büyük yıldızlarından. 70’lerin ortasından itibaren en
çok dinlenen seslerdendi. Suskun olması bunu değiştirmiyor.
Arabeskin en büyük figürlerindendir. Bizim Müslüm. Hayranları bir
acayip: Kendini jiletleme meselesi, onunla ortaya çıktı. Son dönemdeki
ehileştirme çabaları biraz da bununla alakalı.
Kendini arabeskçi olarak görmüyor ama bu türün ilk yıldızlarından. Hâlâ zirvede.
Fatih Bacak, Antalya – Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com, http://www.medyagunebakis.com/ – mail: okkesb61@gmail.com, https://twitter.com/okkesb – web: http://www.trabmarder.org,https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,-okkesb@telmar.net Fatih Bacak, Antalya – Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com
KÜLTÜREL GECİKME... ARABESK... Maddi Kültür Ögeleri ile Manevi Kültür Ögesi arasında meydana gelen boşluktur. Kültürel gecikmenin yaratmış olduğu toplumsal uyumsuzluğa verilebilecek en ilgi çekici örnek " ARABESK YAŞAM TARZI " dır. Arabesk...
Geçiş sürecinde sosyal çözülmenin yaratmış olduğu toplumsal uyuşmazlığı ifade etmektedir. Maddi kültür ögesi olan kitle ulaşım ve iletişim araçlarında ki ilerleme yatay hareketliliği kolaylaştırmış ve hızlandırmış, bunun sonucunda kentlere akın olmuştur. Arabesk... Kimi zaman acı veren duygularımıza rehberlik eder, kimi zamanda hayata dört koldan sarılmayı... Türkiye”de kavramlar kargaşası yaşanmakadır. Bunun nedeni öz kültürden uzaklaşma, hızlı ve yoğun değişen teknolojik ve kültürel yapı. Gerekse batılılaşmanın getirdiği bir takım kimlik bunalımları sanatsal boyutu haricinde sosyolojik ve tarihsel açıdan ele almamız gerekir.
Arabesk Gelişim ve değişimin çok yoğun yaşandığı yıllardır. Popülizm doruğa çıkmıştır. Gecekondu değil varoş kavramı yerleşmiştir. Arabesk müzik ise varoş müziği olarak adlandırılmıştır. Müzikten ziyade sanatçılardan kaynaklanan bir yozlaşmadır. Fatih Bacak... Bilim Uzmanı... Arabesk Müzik Yazarı
Fatih Bacak, Antalya – Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com, http://www.medyagunebakis.com/ – mail: okkesb61@gmail.com, https://twitter.com/okkesb – web: http://www.trabmarder.org,https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,-okkesb@telmar.net Fatih Bacak, Antalya – Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com, |
Trabzonlular Birleşiniz. Trabzonlu İşadamları, İşkadınları, Çalışanlar, Genç Kızlar-Erkekler, Okuyan çocuklar Birlik ve Bütünlüğü Sağlamak Sizin Ellerinizde..!
Yazının devamı »Copyright 2022 - MEDYA GÜNEBAKIŞ
Designed by TELMAR
BACK TO TOP