Basın Ahlak İlkelerine uymaya söz vermiştir. Sitede yayınlanan yazılar ve yorumlardan yazarları sorumludur.
'Hayde, Özgürlük Ve Aşk İçin El Ele'
İlk kez 2005'te Kazım Koyuncu'nun isteği ve katılımıyla düzenlenen Dünya Horon Günü, aynı yıl hayatını kaybeden sanatçının sevenleri tarafından bu yıl uluslararası bir etkinliğe dönüştürüldü. HORON NEW YORK'TA Kazım Koyuncu'nun ön ayak olduğu "Dünya Horon Günü" etkinliği çerçevesinde New York'tan Paris'e, Edirne'den Artvin'e dünyanın çeşitli bölgelerinde yüzlerce kişi, yarın saat 15.00'te horon edecek. 15 Mayıs'ta saat 15.00'te İstanbul'da Selamiçeşme, Amfi Tiyatro, Edirne'de Kocasinan Mahallesi, Artvin'de Arhavi ve Hopa, Erzurum'da Atatürk Üniversitesinde, ABD'de New York, Almanya'da Duisburg, Avusturya'da Linz, Fransa'da Paris, İspanya'da Madrid ve İsviçre'de Zürih kentlerinde horon edilecek. İstanbul organizasyonuna destek verenler arasında, Kazım Koyuncu'nun sahne arkadaşları da var. Grup, etkinlikte sahne alacak. Tamamen ücretsiz olan etkinlik, hiçbir vakıf, kurum, kuruluştan yardım almadan, destekleyici-sponsor kullanmadan, bu amaca inanan gönüllülerin çabalarıyla gerçekleştiriliyor.
TDFAJANS – Toplum Dinamikleri Fikir Ajansı Sosyal, Kültürel, Ticari, Eğitim ve Sanatsal Alanlarda; Düşünce Üretimi. Paylaşımı. Toplum Yararına kullanımı.! Bilgi Sahibi Olunmadan Fikir Sahibi Olunamaz.! Olunsa olunsa; Ancak Başkalarının Fikirlerini Tekrarlayan Papağan Olunur. DÜNYA HORON GÜNÜ 15 MAYIS 2011 PAZAR Bu yıl 5.gerçekleştirilecek olan “Dünya Horon Günü” 15 Mayıs 2011 Pazar günü Rize’nin Ardeşen ilçesinde yapıldı. Ardeşen ilçesinde sivil toplum kuruluşlarının (STK) temsilcileri Fatih Yaşar müzik Atölyesinde bir araya gelerek, ”Dünya Horon Günü”nün 5.sinin 15 Nisan günü yapılması kararlaştırıldı. Bu Etkinlikteki Çıkış Noktamız; Horon Olsa Da; Her şeyin maddiyata dayatıldığı dünyamızda gelir gider kaygısı olmadan. Dili, dini, rengi ne olursa olsun, engel teşkil ettiği düşünülen oluşumlara ve öğelere inat, her kesimden, her görüşten, belki de birbiriyle hiçbir zaman bir araya gelemeyecek insanları el ele tutuşturmak, hayde, “Özgürlük ve Aşk İçin El Ele” sloganımızla insanların bir araya gelebileceğini göstermek ve dünya horon gününü gelenekselleştirmektir.” dedi. TDFAJANS – Toplum Dinamikleri Fikir Ajansı Sosyal, Kültürel, Ticari, Eğitim ve Sanatsal Alanlarda; Düşünce Üretimi. Paylaşımı. Toplum Yararına kullanımı.! Bilgi Sahibi Olunmadan Fikir Sahibi Olunamaz.! Olunsa olunsa; Ancak Başkalarının Fikirlerini Tekrarlayan Papağan Olunur. YÖRELERDE HORON Horon, Doğu Karadeniz Bölgesi’nde oynanılan geleneksel halk danslarının genel adıdır. Samsun ilinin doğusundan başlayarak Ordu, Giresun, Trabzon, Artvin, Rize’de oynanan çevik hareketli oyunlardır. Anadolu Karadeniz bölgesinde Samsun sınırlarından Gürcistan sınırına kadar olan bölgede, düğün, nişan, asker uğurlama, yayla şenlikleri gibi toplu eğlencelerde kaval Of, Sürmene, Mesudiye, Aybastı, Hopa Kemalpaşa, klarnet (Ordu yöresindeki adıyla gırnata) Ordu (merkez), Perşembe, Ulubey, Gülyalı, Fatsa, Ünye, kemençe, (Ordu, Giresun, Trabzon, Rize, Artvin) ,akordeon (Borçka, Şavşat) ya da tulum (Rize, Artvin(Hopa, Arhavi, Borçka, Şavşat ) eşliğinde, yalnız erkekler (erkek horonu), yalnız kızlar / kadınlar (kız horonu) ya da kız-erkek karışık (karma horon) olarak; türkü eşliğinde (sözlü horon) ya da sadece çalgı eşliğinde; düz çizgi, yarım daire ya da halka yapısı formunda; hızlı ve çevik hareketlerle oynanmaktadır. Bölge dışında, savaşlar sonucunda göç edip daha çok Adapazarı, İzmit, Bolu, Bursa gibi illere yerleşen Karadenizli muhacirler ile 1923 Türkiye-Yunanistan Nüfus Mübadelesinde bölgeden Yunanistan’a gönderilen Hıristiyan Rumlar ve Gürcistan’ın Acara bölgesinin halkı tarafından, horon milli bir dans olarak oynanmaktadır. Düz Horon (Omal), Deli Horon, Acara Horonu, Hemşin Horonu, Artvin yöresinde oynanan horon çeşitlerinden birkaçıdır. Horon çeşitleri Karadeniz dışında Anadolu ve Yunanistan ’da çeşitli halk oyunlarında her iki formda yaygındır. Lucian ’ın (MS 125-190) bahsettiği geleneksel oyuncuların zincir oluşturduğu dans aynı isimle halen daha Ege adalarında oynanılmakta olup, önce birbirinden ayrı oynayan erkek ve kadın gurupların karışarak oyunu birlikte oynaması Karadeniz horonlarında da izlenmektedir. Düz sıra halinde veya dairesel olarak oynanılan horonda, hangi formun orijinal olduğunu saptamak oldukça güçtür. Artvin horonları, Rize ve Trabzon gibi sahil kesiminde oynanan horonlara göre daha değişik bir yapıdadır. Sahilde oynanan horonlarda, çok hızlı omuz silkme ve ayak sallama figürleri karakteristik iken, Artvin horonlarında hareketler daha çok tüm vücudun hareketi, ayakların sertçe yere basması vb. biçimindedir. Yine sahil horonlarında çalgı kemençe iken, Artvin’de tulum ve akordeon dur. Öztürk de Trabzon Bölgesi horonlarını daha doğudaki Laz, Hemşin, Gürcü horonlarından ayıran önemli bir farkın Trabzon horonlarında öne çıkarılan omuz silkme figürü olduğunu yazıyor. Artvin de horon Lazların yaşadığı hopa, Arhavi ve Borçka (bir kısmı) ve gürcü köylerinde geleneksel olarak oynanmakta olup; Artvin in iç kesimlerinde Artvin Kıpçak Türk’lerinin oyunları davul ve zurna eşliğinde BAR oyunları ve Ahıska Kafkas dansı oynanır. En az beş kişi ile oynanan horonlar, oyunları iyi bilen, yaşça büyük, sevilen ve sayılan bir kişi tarafından yönetilir. Oynayanları coşturmak için söylenen “kollar dik”, “dik oyna” “vurdu-çıktı” gibi komut ve “ii-hu ii-hu!” gibi naralarla oyuncular daha da neşelenir ve hareketlenirler. Erkekler tarafından oynanan horonlar ne kadar hızlı ve sert ise, kadınların oynadığı ve “kız horonu” denen horonlar da o kadar yumuşak ve zarif hareketlerle oynanır. Kadın-erkek karışık oynanan horonlarda bu hızlı ve sert hareketlere kadınların da uyum sağladıkları, erkekler kadar ustalıkla oynadıkları görülür. Horonlar, türkü eşliğinde (sözlü horon) ya da Sallama, Sıksara (Sera) horonlarında olduğu gibi sadece çalgı eşliğinde, sadece kadınlar (kız horonu), sadece erkekler (erkek horonu) ya da kadın erkek karışık (karma horon) olarak, düz bir sıra halinde ya da halka oluşturularak oynanır. Saygun, Artvin horonlarını genel olarak “koşmalı horonlar” ve “koşmasız horonlar” diye ikiye ayırıyor ve “seyahat esnasında koşmasızlardan bir-ikisini mümkün oldu ise de koşmalı nev’ine hiç tesadüf edemediğim cihetle bu nev’ine ait misal veremeyeceğim” diyor ve şöyle devam ediyor: “Düz horonlara gelince: Koşmasız horonlar, Artvin’in esas sazı olan “tulum zurna”nın refakati ile icra edilirler. Tulum zurnanın her raksa aid olarak mütemadiyen tekrarlandığı kısa motifleri icra eden sazcının, melodinin ritmine göre ayağını vurması âdettir. Bu oyunların birçok nev’ileri vardır: “Deli horonu”, Sâlyabasa, Titreme oyunu, “Kabak havası” bu cümledendir. Bunlara âid olarak kısa motifleri sazcı icra ederken, oyuncuların teşkil ettiği halkanın ortasında bulunur. Oyuncuların yarım daire halinde raks etmeleri de vakidir” (Saygun, 1937). Doğu Karadeniz’in kapısı konumunda bulunan ve Türkiye de en çok fındık yetiştirilen il olan Ordu’da oynanan Gürcü horonu, mısıroğlu horonu, milli horon, Boztepe horonu, kol horonu, melet horonu, Perşembe horonu, nalcı horonu, iskilip horonu, eşkiya horonu da Karadeniz Bölgesinde oynanan horon türlerine örnektir. Çamlıhemşin’den Horon Çeşitleri: Rize, Hemşin, Yüksek Hemşin, Papilat, Memetina, Bakos, Çano, Çarişka, Aleka, Sırtlı, Mahmutoğlu, Gant, Hevrek, Hanlakıt, Yali, http://www.medyagunebakis.com/ -http://www.tdfajans.com/ TDFAJANS – Toplum Dinamikleri Fikir Ajansı Sosyal, Kültürel, Ticari, Eğitim ve Sanatsal Alanlarda; Düşünce Üretimi. Paylaşımı. Toplum Yararına kullanımı.! Bilgi Sahibi Olunmadan Fikir Sahibi Olunamaz.! Olunsa olunsa; Ancak Başkalarının Fikirlerini Tekrarlayan Papağan Olunur. |
Cem Yılmaz - Hayde Gidelum Hayde temizkopatr
ZEBBAHA GADAR DENS - Sabaha Kadar Dans
ZEBBAHA GADAR DENS - SABAHA KADAR DANS okkesb
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>
Trabzonlular Birleşiniz. Trabzonlu İşadamları, İşkadınları, Çalışanlar, Genç Kızlar-Erkekler, Okuyan çocuklar Birlik ve Bütünlüğü Sağlamak Sizin Ellerinizde..!
Yazının devamı »Copyright 2022 - MEDYA GÜNEBAKIŞ
Designed by TELMAR
BACK TO TOP